Hetzelfde maar dan anders

ontwerp en concept van een

diversiteit en inclusie spel

Samen met een teamgenoot heb ik de opdracht gekregen van het lectoraat van Hogeschool van Amsterdam (HvA). De uitdaging van dit project gaat om veiligheid en het thuisvoelen binnen de HvA met als specifieke gebouw het Benno Premselahuis. Iedereen moet verantwoordelijkheid dragen bij het creëren van een veilig klimaat waar in iedereen-studenten en werknemers- zichzelf kan zijn en ruimte maken voor het ontwikkelingen van de
personen. In het kort:

“Hoe kunnen we het gedrag aanpassen van de personen die moeite hebben met diversiteit en de mensen die hier last van hebben veilig te stellen dat er ruimte is voor goede ontwikkelingen”

verpakking van hetzelfde maar dan anders

Tijdens dit half jaar durende project zijn we tegen veel tegenslagen aangelopen. Dit voornamelijk omdat wij 2 “normale” witte meiden zijn waardoor het lastig was om in gesprek te gaan met de doelgroep. Daarnaast rust er een ontzettend groot taboe rond dit onderwerp, waardoor we weinig informatie konden inwinnen over de grootte van het probleem. Gaande weg hebben wij meet ontzettend veel mensen gesproken, documentaires gekeken en artikelen gelezen. Hierdoor konden we aan de slag met een “oplossing”. Voor ons lag de oplossing bij het bespreekbaar maken van het taboe, met als idee een spel voor de studenten.

Het storyboard:

Praten over discriminatie is een erg oncomfortabel gesprek voor de meeste mensen, hierdoor is het gesprek langzaam een soort taboe geworden.

Met behulp van een spel willen we dat studenten in de klas een gesprek/discussie gaan hebben over morele dilemma’s die te maken hebben met diversiteit en inclusie. Per kleur is er een ander thema.

Een student leest het eerste dilemma hardop voor en beantwoordt deze zelf, hierdoor start de conversatie. Op de kaart staat een context, er wordt van je verwacht dat je in andermans schoenen gaat staan.

Na het spel blijft het gesprek (hopelijk) doorgaan en wordt het langzaam aan makkelijker om open te praten over diversiteit en inclusie.

Het spel werkt als volgt:
Voor je begint met spelen wordt er 1 token uitgedeeld per speler. Een token is een speciaal voorwerp dat een speler kan uitdelen tijdens het spel aan een andere speler, wanneer deze een krachtige statement maakt of een overtuigende mening geeft. Deze kunnen tegelijk aan het einde gegeven worden, maar ook tijdens het spel.

De jongste speler begint met het gooien van de dobbelsteen. De kleur die bovenaan belandt is de kleur van het kaartje dat de student mag pakken.

Alle kaartjes bevatten dilemma’s, taboes en andere moeilijk bespreekbare onderwerpen. Na het hardop lezen van de kaart mag de speler deze (vrijwillig) beantwoorden.

Als de kaart is beantwoord, mag een andere speler kiezen dezelfde kaart te beantwoorden om zodoende een dialoog aan te gaan.

Wanneer de spelleider bepaalt, dat de beurt voorbij is, wordt de dobbelsteen doorgegeven aan de volgende speler.

De spelleider bepaalt, wanneer het spel eindigt. Dit kan zijn na een bepaald aantal kaarten of een bepaalde tijdsduur.

blauwe kaart volledig
productfoto overzicht
overzicht kaarten

Zoals genoemd heb ik dit project samen met Rosalinda Hiraldo Hidalgo bedacht en uitgevoerd. Mijn deel aan het project was de naam, het logo, huisstijl. Daarnaast hebben we samen het onderzoek, concept, de verschillende scenario’s en het fysieke product uitgewerkt.

Terug naar boven 👆

Geïnteresseerd? Bekijk vooral mijn andere werken!

arp logo

ARP – huisstijl en website

Lees meer

trix meer bekijken

T-RIX – huisstijl en webshop

Lees meer

terhills resort

Center parcs – bestickering boten

Lees meer