Hetzelfde maar dan anders
ontwerp en concept van een
diversiteit en inclusie spel
Samen met een teamgenoot heb ik de opdracht gekregen van het lectoraat van Hogeschool van Amsterdam (HvA). De uitdaging van dit project gaat om veiligheid en het thuisvoelen binnen de HvA met als specifieke gebouw het Benno Premselahuis. Iedereen moet verantwoordelijkheid dragen bij het creëren van een veilig klimaat waar in iedereen-studenten en werknemers- zichzelf kan zijn en ruimte maken voor het ontwikkelingen van de
personen. In het kort:
“Hoe kunnen we het gedrag aanpassen van de personen die moeite hebben met diversiteit en de mensen die hier last van hebben veilig te stellen dat er ruimte is voor goede ontwikkelingen”
Tijdens dit half jaar durende project zijn we tegen veel tegenslagen aangelopen. Dit voornamelijk omdat wij 2 “normale” witte meiden zijn waardoor het lastig was om in gesprek te gaan met de doelgroep. Daarnaast rust er een ontzettend groot taboe rond dit onderwerp, waardoor we weinig informatie konden inwinnen over de grootte van het probleem. Gaande weg hebben wij meet ontzettend veel mensen gesproken, documentaires gekeken en artikelen gelezen. Hierdoor konden we aan de slag met een “oplossing”. Voor ons lag de oplossing bij het bespreekbaar maken van het taboe, met als idee een spel voor de studenten.
Het storyboard:
Het spel werkt als volgt:
Voor je begint met spelen wordt er 1 token uitgedeeld per speler. Een token is een speciaal voorwerp dat een speler kan uitdelen tijdens het spel aan een andere speler, wanneer deze een krachtige statement maakt of een overtuigende mening geeft. Deze kunnen tegelijk aan het einde gegeven worden, maar ook tijdens het spel.
De jongste speler begint met het gooien van de dobbelsteen. De kleur die bovenaan belandt is de kleur van het kaartje dat de student mag pakken.
Alle kaartjes bevatten dilemma’s, taboes en andere moeilijk bespreekbare onderwerpen. Na het hardop lezen van de kaart mag de speler deze (vrijwillig) beantwoorden.
Als de kaart is beantwoord, mag een andere speler kiezen dezelfde kaart te beantwoorden om zodoende een dialoog aan te gaan.
Wanneer de spelleider bepaalt, dat de beurt voorbij is, wordt de dobbelsteen doorgegeven aan de volgende speler.
De spelleider bepaalt, wanneer het spel eindigt. Dit kan zijn na een bepaald aantal kaarten of een bepaalde tijdsduur.
Zoals genoemd heb ik dit project samen met Rosalinda Hiraldo Hidalgo bedacht en uitgevoerd. Mijn deel aan het project was de naam, het logo, huisstijl. Daarnaast hebben we samen het onderzoek, concept, de verschillende scenario’s en het fysieke product uitgewerkt.
Terug naar boven 👆